چراغهای متحرک خودرو
?????????
?????? ??

پویان ? وبلاگ.این وبلاگ برای ارائه مطالب به دانشجویان ساختم و امیدوارم مطالب وبلاگ مورد استفاده شما قرار بگیره 09301011105
????? : poyan24@gmail.com



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 361
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 362
بازدید ماه : 642
بازدید کل : 136196
تعداد مطالب : 756
تعداد نظرات : 64
تعداد آنلاین : 1



جاوا اسكریپت


?
???????: پویان |
دو شنبه 8 فروردين 1390 |
<-CategoryName->

چراغهای خودرو

مقدمه

تحقیقات انجام شده در خصوص تصادفات نشان می دهد که اغلب تصادفات سنگین شب هنگام رخ می دهد. اگر چه میانگین حجم ترافیک در ساعات تاریکی شب تا 80% کاهش پیدامی کند ولی یک چهارم تصادفات جاده ای سخت در طول شب روی می دهد.بر اساس آمار منتشره دولت  فدرا ل آلمان در سال 2001 در آن کشور مجموعا 1516 نفر در جاده های بیرون شهری جان سپرده اند که 360 نفر آنها در جاده ها ودر ساعات شب و تاریکی بوده است.

بر اساس این آمار بیشترین و اصلی ترین عوامل در بروز تصادفات  جاده ای در حین شب ناشی از، سرعت زیاد، عدم تشخیص صحیح مسیر حرکت ، انجام مانورهای خطرناک و بعضا صرف مشروبات الکلی بوده است . بهمین دلیل  مهندسین آلمانی سعی  کرده اند که در زمینه روشنایی اصلاحاتی را به انجام  رسانند.

در بسیاری  از موارد رانندگان  قادر به دیدن دایره  پیچها در تاریکی نبوده  تا بتوانند سرعت خود را متنا سب با  آن تنظیم کنند در حدود54%   اتومبیلها یی که  تصادف کرده اند ا ز پیچ خارج شده و بیش از یک  چهارم  (26% )  آنها با اتومبیل های روبروی تصادف کرده اند بخاطر اهمیت این موضوع مهندسین به بررسی یک سیستم نوردهی نوین پرداختند که طی آن چراغهای معمولی انواع خودروها در واکنش به اطلاعات دریافتی از حسگرها یی که وظیفه کنترل حرکت و ترافیک را دارند  بطور خودکار فعال شده و اعمال ذیل را انجام دهند :

n       1)روشنایی در شهر و خیابانهای شهری

n       2)روشنایی در عبور از پیچها

n       3)روشنایی در اتوبان

n       4) روشنایی در هوای بد ونامناسب

نخستين چراغها

نخستين چراغهای  (بزرگ جلو)  مورد استفاده در اتومبیلهای اولیه شباهت به چراغهای درشکه های اسبی  داشتند و اتومبیل های دایملر سال 1886 مجهز به چراغهایی بودند که در آنها شمع روشن می شد.

به غیراز چراغهای شمعی امکان استفاده از لامپهای  پارافین یا اکسی استیلن نیز برای روشنایی شب در خودروها وجود داشت  . استفاده از لامپهای پارافین و استیلن به عنوان تامین کنندگان روشنایی  انواع  اتومبیل تا بعد از جنگ جهانی اول  ادامه یافت و از دهه  1920  به بعد بود که نیروی برق یک دگر گونی عظیم نه  تنها در طراحی چراغهای اتومبیل  بوجود آورد  بلکه تمام  صنعت تولید خودرونیز، از آن متا ثر  شد.می توان گفت  لامپهای تنگستنی اولین لامپهای  برقی مورد استفاده در خودرو  هستند .لامپ هاي تنگستني چراغ  خودروها را مي توان به دو دسته تنگستني معمولي و  تنگستني گازي (هالوژن ) تقسيم كرد.

سیستم محدود کننده جریان :

سيستم محدود كننده ابتدا شدت جريان و سپس ولتاژ را(كه حدود28 كيلو ولت مي شودتا بين  الكترودها جرقه بزند )محدودمي كند. با كنترل توان مصرفي نورلامپ به سرعت افزايش مي يابد، ضمن اينكه بامحدود شدن جريان  و ولتاژعمرلامپ كاهش نمي يابد. واحد محدود كننده جريان مدارهاي پارازيت گير وايمني هم دارد. به طور مثال  در هنگام بد عمل  كردن لامپ، ولتاژ بالا را قطع ميكند  یا امكان عيب يابي خودكار سيستم با كمك واحد كنترل الکتريكي  صورت می گیرد.

 چراغ سمت راست داراي سيستم محدود كننده ميباشد

چراغ جلوی خودرو

گاز نورده   XENON

نوآوری گاز نورده XENON که از سال 1995 در انواع مرسدس کلاس E مورد استفاده قرار گرفته دارای مزایای بیشماری میباشد که مهمتر از همه آنها مصرف برق بسیار کم آنها معادل  35  وات است. لامپ زنون از نظر میزان نوردهی دوبرابر توان نوردهی بیشتر نسبت به لامپهای هالوژن معمولی 55 وات دارد.

گاز زنون که یک عنصر شیمیایی  به بصورت گاز سنگین بوده و بصورت  ذرات ریز در هوا معلق است  بهمراه ذراتی از نمکهای فلزی متفاوت در داخل یک بدنه ی شیشه کوارتز میتوانند تبدیل به یک منبع نوری مناسب شوند.

حباب لامپ  زنون حاوي مخلوطي از جيوه، نمك هاي فلزات مختلف و گاز زنون تحت فشار است. وقتي راننده كليد چراغ را مي زند، زنون بلافاصله درخشان مي شود و جيوه و نمك هاي فلزات  را تبخير مي كند. بازده درخششي بالاازمخلوط بخار فلزات ناشي  مي شود.بيشترنوررا جيوه توليد مي كند و نمك هاي فلزي بر طيف نور  نوراثر مي گذارند. تابش زياد نور فرابنفش از لامپهاي  تخليه گازي ، استفاده از فيلترهاي مخصوص را به دلائل ايمني ايجاب مي كند.

برای راه اندازی لامپ تخلیه گازی (زنون)چهار مرحله زیر به ترتیب انجام میشود:

1. جرقه زني: یک انفجار الکتریکی در داخل این لامپ یک جريان28000 ولتی را بوجود آورده و یک قوس پلاسمایی بین الکترودهای لامپ ایجاد کند که در ولتاز 85 ولت پایدار میماند. این قوس پلاسمایی جانشین فیلامنت مارپیچی در لامپهای قبلی میباشد.

2. نور افشاني فوري: جرياني كه ازمسير لامپ مي گذرد گاز زنون را تحريك مي كند و زنون نور گسيل مي دهد كه در حدود 20% مقدار آن در حالت كار پيوسته است.

3. افزايش توان مصرفي: در اين مرحله لامپ با توان بيشتري به كار مي افتد ، دماي آن به سرعت بالا مي رود  جيوه و نمك هاي فلزي نورتبخير ميشوند. باافزايش شاردرخششي فشار در لامپ افزايش مي يابد و رنگ  آن از آبي به سفيد مي گرايد.

سیستم زنون Variox:

. دراین نوع ازيك پوشش بر روي لامپ استفاده شده كه داراي شيارهايي براي خروج نور و برخورد به كاسه چراغ مي باشد.اين سيستم با نام  Variox مي تواند حول لامپ حركت دوراني داشته باشد و نور برخوردي با كاسه چراغ را تغيير دهد. همه این سيستم ها توسط واحد الكترونيكي كنترل مي شوند.

انواع سیستم نورهای لامپ زنون:

اساس كار اين سيستم آن است كه نور «منبع پر نور» به وسيلة‌ شبكهاي از تارهاي نوري  بين چراغهاي جلو و ساير چراغهاي خودرو توزيع ميشود . نوري كه لامپ تخليه گازي منتشر ميكند . يك عدسي طرحدار نور را به صورت مورد نظر تعيين ميكند ..

لامپ زنون

مزایای LED  نصبت به دیگر لامپها: 

عمرخيلي طولاني  اندازههاي خيلي كوچك كوچك شدن جاي نصب زمان عكسالعمل خيلي كوتاه نور سرد شده (سفيد) امكان طراحي جديد و پيچيده روشنايي توليدي مثل روشنايي روزكارآيي و انرژي بهبود يافته در مقايسه با ساير لامپهاي هالوژن.LED در عوض از لامپها گرانتراند اما میتوان با صرفه جويي بالقوه در هزينههاي طراحي اين هزينة اضافي را جبران كرد. از ديگر معايب  LED ها مديريت بر حرارت است . حرارت با پرتوهاي نور به خارج هدايت نميشوند و بايد به طورجداگانه از بين بروند. همچنین روشنايي نسبي LEDها كم (شدت شعاعي برای هر واحد ساعت) مي‏باشد .كارآيي لامپهاي مه شكن با استفاده از تكنولوژي LED بهبود يافته است . به اين صورت كه از 6 تا 8 عدد LED پر قدرت براي پروژكتوراستفاده ميشود

اشعه هاي نور:

مهندسین خودرو مشغول انجام آزمایشاتی بر روی یک سیستم مخصوص دید در شب با استفاده از اشعه لیزری مادون قرمز هستند و امیدوارند که از این طریق بتوانند میدان دید در شب را در هنگام حرکت با نور پایین که در حال حاضر در حدود 40 متر است تا 150 متر افزایش دهند.  از نور فرابنفش  در چراغ هاي جلو نيز استفاده شده است.

چون تابش فرابنفش تقريباَ نامرئي است چشم راننده مقابل را خيره نمي كند اما تابلوها و نشانه هاي شب نماي جاده و نيزلباس هاي شب نما را روشن مي كند. اين اجسام در تاريكي مي  درخشند. نورفرابنفش در مه نيز نفوذ مي كند .نورفرابنفش حتي از چند سانتيمتر برف نيز مي گذرد.براي حذف نور مرئي از فيلترهاي آبي دو مرحله اي استفاده مي شود.رنگ فيلتر را بايد به دقت كنترل كرد تا پرتوهاي UV-B وUV-Cحذف شوند زيرا اين پرتو ها به چشم آسيب مي  رسانند ومي توانند سبب ابتلا به سرطان پوست شوند.

تكنولوژي) DMDقطعات آينه اي كوچك(

n       این سیستم مي تواند چند حالت پخش نوررا با استفاده ازتغييرات بر روي انعكاس دهنده (كاسه چراغ) ايجاد كند. اين انعكاس دهنده ها از آيينه هاي گسسته چند گانه كه هر يك به طور جداگانه قابل كنترل اند، تشكيل شده است.اين سيستم براي اولين بار توسط شركت BMW در سال 2002 بوجود آمد و نام اين سيستم را تكنولوژي DMD (قطعات آيينه اي ديجيتالي كوچك)  ناميد كه توسط يك ميكروپروسسور  DMD ، 480000  آيينه كوچك را كنترل مي كند و يك  انعكاس بسيار خوب را ايجاد مي كند. نور توسط آيينه هاي كوچك منحرف  مي شود و سپس بر روي جاده منعكس مي شود. هر منعكس كننده به صورت يك  پيكسل، نمايش داده مي شود و به صورت انفرادي به وسيله مدارات كامپيوتري كنترل و جابجا مي شوند. اين سيستم ثابت بودن  نور، ضد درخشندگي روشنايي به همراه پرتوهاي زياد، پرتوهاي به هدر رفته اطراف كم، همچنين خط خاموشي را در حد استاندارد مي تواند ايجاد كند

تکنولوژی DMD

اين سيستم طوري  طراحي شده است كه از داخل كابين خودرو اين امكان وجود دارد كه با دست ارتفاع  چراغهاي خودرو را تنظيم كرد. اين سيستم داراي دومحركه  DC  و همچنین يك كليد متغير مي باشد در اين سيستم چراغهاي  جلو به طور همزمان و هماهنگ با يكديگر حركت كرده و مي تواند نور را تنظيم كنند.

چراغهای خودرو

عواملي که باعث بوجود آوردن شيب يا انحراف نور در چراغ ها مي شود   :

1- شتاب خيلي سريع

2- ترمز خيلي محكم

3- بستن يا باز كردن تريلر بر روي خودرو

4- قراردادن يا برداشتن بارسنگين ازروي كاميون

5- سواريا پياده شدن مسافر

6- پر يا خالي بودن منبع سوخت

7- گودي و برآمدگي هاي سطح جاده

البته عوامل زودگذر مانندشتاب سريع ، ترمزمحكم یا دست اندازها ميتواند تا حدودي ناديده گرفته شوند. اما عوامل 3،4،5 و پر شدن منبع سوخت عوامل ايجاد يك سيستم تراز كننده چراغها مي باشد .

سيستم AFS

در سیستم  AFS، روشنایی مسیر عبوری نسبت به سیستمهای رایج بیش از 90% بهبود خواهد یافت . چراغهای معمولی وقتی داخل پیچی به شعاع 190مترمیشوند ، تنها قادر به روشن کردن مسیری به طول 30متر هستند چراغهای جدید با 25 متر افزایش طول موجب روشنایی 55 متر از مسیر رانندگی می شوند. در سيستم هايي كه قبلا شرح داده شد كاستي هايي وجود داشت. در اين  سيستم از زاويه  فرمان ، سرعت خودرو ،سنسور محورها (  سنسورهاي  شتاب سنج و نشان دهنده  اختلاف  بين سرعت چرخهاي جلو ) و سيستم ناوبري  GPS و همچنين دوربين سريع كه ايمني درهنگام عبور از پيچ را افزايش میدهد استفاده شده است.

سیستم afs

انواع حالت پخش نور درسیستم

حالت های پخش نور خودرو

گذرگاه CAN

سنسورهااطلاعات را به واحدكنترل از طريق یک يك گذرگاه اندازه گيري قدرت (CAN ) كه  برروي لامپ  نصب شده انجام مي گيردكه درنهايت كار مناسب براي كنترل نهايي را انجام مي دهد .  برتري فني اين واحداندازگيرشامل مواردزيراست :

1-كاهش تعداد سيم ها از طريق تقسيم كردن ماشين كاهش سراتصالات در ناحيه خيلي پيچيده

2 - ساده كردن بيشتر طرح از طريق كارهاي  آينده مهندسي برروي چراغ ها

گذرگاه can

سیستم  AFS دارای دو نوع سیستم برای روشن کردن پیچ ها  می باشد.

سیستم استاتيكي

که یک نوع آن استاتیکی ونوع دیگر آن دینامیکی میباشد. سیستم استاتیکی دارای یک پروژکتور اضافی در مجموعه چراغ می باشد که هنگام پیچیدن زیاد مثل پيچ هاي تند پروژكتور داخل پيچ روشن مي شود و تحت زاويه   45 درجه نسبت به امتداد طولي  خودروجاده را روشن مي كند كه كارآيي كل چراغ  را افزايش مي دهد.

سیستم استاتیکی


نظرات شما عزیزان:

کریمی
ساعت10:24---8 فروردين 1390
خیلی خیلی عالیه بسیار فیض بردم این بهترین وبلاگی بود که تا حالا دیدم حتما باید شخص محترمی باشید اگر وقتی پیدا کردید به وبلاگ حقیرانه ی من هم سری بزنید

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






????????: چراغ خودرو, چراغهای خودرو, چراغهای متحرک خودرو, چراغ متحرک خودرو, چراغ جلو خودرو,

?
????? ?????

» <-PostTitle-> ( <-PostDate-> )

?????
????????
?? ??? ????
????????